RICH’L ligt tussen de Richelledreef en het commerciële begin van de Brusselsesteenweg, waar het een strategische locatie geniet. RICH’L is de toegangspoort tot Waterloo – een commerciële ruimte in de openlucht, met winkels die aan ieders behoeften beantwoorden. RICH’L nodigt uit tot een shoppingmoment in alle sereniteit in mooie, grote ruimten langsheen een aangename, veilige promenade. De kwaliteitsvolle architectuur past bij de standing van de stad en oogt bijzonder aantrekkelijk. Ze is ook zodanig heroverwogen dat ze past bij de huidige eco-friendly spirit. De parking met ongeveer 700 plaatsen is altijd gratis.
De naam en het logo RICH’L – met een weglatingsteken in de vorm van een blaadje – verwijzen naar het adres van de site: Drève Richelle. We hebben ervoor gekozen deze lokale verankering te benadrukken. De keuze voor een korte en makkelijk te onthouden naam sluit trouwens aan bij de waarden van de site: nabijheid, gemak, comfort en – uiteraard – duurzaamheid, die door het blad wordt verbeeld.
Voeding, dagelijkse boodschappen, doe-het-zelf, restaurants, wooninrichting, mode, parafarmacie, vrije tijd, diensten, … RICH’L biedt een brede keuze aan winkels die aan ieders verwachtingen voldoet.
Rich’l is een uitnodigende site, een winkelruimte in de openlucht die gemakkelijk en snel toegang biedt tot de winkels van je keuze, maar die ook gezellig is, met haar aangename promenade en toekomstige plein om op rond te slenteren als het weer het toelaat of als je er zin in hebt.
Op het rechterdeel van het terrein, langs de Tervuursesteenweg, zullen een twintigtal appartementen worden gebouwd. Er zijn nog besprekingen aan de gang met de gemeentelijke autoriteiten.
De appartementen zullen beschikken over hun eigen ondergrondse parkeerplaatsen en een in- en uitgang los van het winkelcomplex.
Het winkelcentrum lag in het begin van de jaren zeventig aan de rand van de stad en had een aanbod dat beantwoordde aan de behoeften van die tijd. Met de jaren dijde de stad uit en ging de plek geleidelijk deel uitmaken van de winkelkern in het hart van de stad. Deze evolutie, in combinatie met de opening van de BIX-site van Mont-Saint-Jean en de veroudering van de gebouwen, creëerde de ideale context voor een grondige renovatie.
De commerciële functies werden geherdefinieerd om een ruimte te krijgen die gebruikersvriendelijker is en is ingebed in haar omgeving. En dat zonder het aantal m² aan winkels te verhogen (23.000 m² op het einde van het project tegenover 22.000 m² bij het begin van de werken). Als je RICH’L bezoekt, voel je je welkom in Waterloo, waarbij je het nuttige aan het aangename, doeltreffendheid aan plezier koppelt.
RICH’L bevordert het gebruik van duurzame bouwmaterialen en schenkt bijzondere aandacht aan energieverbruik: thermische isolatie, gebruik van daglicht, afvalbeheer, groendaken, hergebruik en afvoer van hemelwater, zachte mobiliteit en vervoer…
2300 zonnepanelen, die meer dan 790.000 Kwh/jaar produceren, wat overeenkomt met het verbruik van +/- 226 huishoudens, zouden op het dak moeten worden geplaatst tegen de tijd dat de site volledig open is.
Alle handelaars hebben ook een green lease ondertekend, waarbij ze zich ertoe verbinden alles in het werk te stellen om de nodige maatregelen te nemen vanuit ecologisch en milieuoogpunt.